Jimi Hendrix - Monterey etc.

Mest kjent av Hendrix’ egenhendig dekorerte gitarer er Stratocasteren som han benyttet på "Wild Thing", satte fyr på og knuste på scenen under Monterey Pop Festival 18. juni, 1967.

Men Jimi startet med både gitardekorering, -brenning og -knusing før Monterey. Første brenning fant sted på Finsbury Park Astoria i London 13. mars, 1967, mens første kjente dekorering fant sted i forbindelse med en konsert i Saville Theatre 4. juni samme år. Mot slutten av konserten - under fremføringen av Are You Experienced - fikk Jimi overlevert en fiestarød Stratocaster som han hadde malt med noen kruseduller, ikke helt ulikt det vi kjenner fra rosemalingen på våre kanter. Og med et dikt på baksiden, dedikert Storbritannia og publikum. Gitaren ble slått i filler på scenen, og Jimi kastet småbitene ut til publikum.

Som man kan se av bildene, er dekoreringen ikke nødvendigvis stor kunst, men hele tiltaket viser at Jimi ikke kun betraktet gitaren som et rent verktøy for å frembringe musikk med.  

The Saville Theatre Jimi Hendrix guitar

Da Jimi stilte opp på Monterey Pop Festival et par uker etter Saville, nærmere bestemt 18. juni, hadde han på nytt klargjort en gitar for en ekstraordinær opptreden. Også denne gangen med utgangspunkt i en fiestarød 1965 Fender Stratocaster. Eric Burdon, som opptrådte ved samme anledning sammen med The Animals, skriver i sin biografi at han var til stede da Jimi valgte ut én av fire mulige gitarer for dekorering:

"He crouched down in the sun, a silver conch around his hips, white calf-length boots, gypsy waistcoat, a purple shirt, the box of colored inks and oils alongside his guitars. He was quite alone. It was like a Navaho dream - the warrior before the hunt".

Mot slutten av konserten annonserte Jimi at han ville “sacrifice something I love”. Etter at han hadde fremført “Wild Thing” ofret han "something" som nå er kjent som "The Monterey Strat.”

Begivenheten, som er vel dokumentert og utgitt på DVD, viser at Jimi herjer rundt på scenen, gnir gitaren inn i høyttalerne, legger den på scenegulvet og utfører seksuallignende akter, mens Mitch Mitchell dundrer løs på trommene. Så sprøyter han lighter-bensin over gitaren og kaster en brennende fyrstikk. Gitaren tar fyr, og Jimi nærmest maner frem større flammer og fyller på med mer bensin. Og det hele foregår mens gitaren fremdeles er koblet til forsterkeren, hvilket frembringer et lydbilde ingen av tilhørerne tidligere hadde hørt!

Så var det klart for knusing. Gitaren holdt ut forbausende lenge før den gav opp. Og Jimi kastet småbitene ut til publikum. En liten gjenværende bit er tatt var på for ettertiden, trygt plassert i The Museum of Pop Culture (MoPOP) - tidligere kjent som The Experience Music Project (EMP) - i Seattle, Washington.

Fender Custom Shop reissue

Gibson Flying V

Men det var ikke bare fiestarøde Stratocastere som fikk dekorativ behandling av Hendrix. Han skaffet seg en Gibson Flying V like etter at modellen ble tilgjengelig i 1967. Det ble etter hvert flere Flying Vs, men det var denne første som Hendrix valgte å dekorere.

Gitaren ble en sensasjon da den ble vist på fransk TV i oktober 1967. Hendrix skal ha beholdt denne gitaren frem til 1969 da en ny eier overtok gitaren og - skandaløst nok - skal ha pusset bort Hendrix' dekor. 

Gitaren ble senere reprodusert av Gibson's Custom Shop i serien "Inspired By", der en av designerne senere forteller om hendelsen:  "In brainstorming sessions with the folks at the Custom Shop, we tried to imagine the conditions under which Hendrix created this artwork. He was probably on the road, using whatever was at hand for paint. It could have been poster paint, nail polish, acrylics, or hobby enamels. We will never know."